Ajankohtaista

Ota yhteyttä ›

Minkälainen on hyvä AV-kumppani?

11.04.2025

Minkälainen on hyvä AV-kumppani?

Pienillä ja keskisuurilla yrityksillä on yleensä AV-kumppani, joka hoitaa Teams-huoneiden asennukset ja ylläpidon. Mitä isommaksi yritys menee, sitä suuremmalla todennäköisyydellä AV-asiat on ulkoistettu osaavalle tekijälle. Joissain ja aika useissa tapauksissa AV-toteutukset on yhdistetty ICT:n alaisuuteen.

Kun kyseeseen tulee monimutkaiset AV-toteutukset kuten esimerkiksi auditoriot, valvomot, Teams-huoneratkaisut älykameroilla tai jaettavat neuvotteluhuoneet AV-tekniikalla, niin tällöin olisi hyvä olla syväosaamista AV-tekniikassa. Tämän kaltaisessa tapauksessa osaamistaso aina suunnittelusta toteutukseen tulee olla erinomaisella tasolla. Osaaminen tulee olla suunnittelijan ja myös asentajan puolelta hyvin hallussa, jotta AV-kokonaisuus voisi toimia halutulla tavalla.

Itse kysymykseen vastausta, eli siis minkälainen on hyvä AV-kumppani? Keskiössä kaikelle tekemiselle on ymmärrys asiakkaan tarpeesta. Ymmärrys siitä, mitä esitettään, minkälaisilla esityslaitteilla esitetään ja miten kuva/ääni/muu tekniikka palvelevat esitystä parhaiten. Se, että myydään jotain valmista konseptia, ei välttämättä palvele asiakkaan tarpeita halutulla tavalla. Hyvä AV-kumppani ymmärtää asiakkaan tarpeet ja toteuttaa AV-tekniikan asiakkaan tarpeisiin.

Kokonaisvaltainen palvelu. Hyvä AV-kumppani osaa hyvin kaikki osa-alueet: suunnittelu, asennus, käyttöönotto ja koulutus sekä ylläpidon. Huolto- ja ylläpito niin, että samat asentajat, jotka ovat asentaneet tilat hoitavat myös molemmat. Se, että tulee aina eri asentaja paikanpäälle, käy asiakkaan hermojen ja aikataulujen päälle. Kerron tarkemmin miksi. Monessa yrityksessä on tarkat prosessit ja joskus jopa turvaselvitykset, jotta tiloissa voi kulkea. Mieti tilannetta, jossa paikalle tulee satunnainen asentaja, joka ei tiedä yrityksen toimintatapoja tai kulkukäytäntöjä. Se, että asentajalle selitetään alusta alkaen aina kaikki prosessit aina pysäköinnistä kulkulupiin, on todella aikaa vievää niin asennusorganisaation kuin asiakkaan näkökulmasta.

Budjetti, joka pitää ja luotettava aikataulu. AV-hankinnoissa on yleensä kaksi haastetta. Ensimmäinen on aikataulu. Useasti AV-toimijasta riippumattomista asioista työt viivästyvät. On esimerkiksi sähkötyöt kesken, kalusteita puuttuu, kivijalka on vasta tekeillä, kun pitäisi jo neuvottelutiloja tehdä. Syitä on monia. Toinen on Budjetti. Yleensä julkisella puolella AV-hankinnat pääasiallisesti toteutetaan ”halvin hinta”-ratkaisee periaatteella. Se ei ole oikea tapa tehdä monimutkaisia asiakasta palvelevia AV-ratkaisuja. Hyvä AV-kumppani antaa realistisen budjetin kartoituksen jälkeen, joka pitää. Yllättäviä kuluja ei tule.

Skaalautuvuus ja kasvaminen asiakkaan mukana. Mielestäni hyvä AV-kumppani osaa suunnitella AV-järjestelmät myös niin, jossa on otettu huomioon tulevaisuuden laajennettavuus tai muutokset ilman, että kaikki AV-laitteet vaihdetaan aina päivityksissä kokonaan uusiin.

AV-Lan on asiakkailleen hyvä AV-kumppani, koska ymmärrämme AV-alan lainalaisuudet kuten asiakkaiden tarpeet, sekä pysymme budjetissa, joten yllättäviä kuluja ei tule, ja asennukset/huollot suorittaa osaavat asentajamme (jälkihoito/ylläpito).

-Jani Kittilä

Pikayhteyden­otto

Jätä yhteystietosi, soitamme sinulle ensi tilassa!

Tilaa uutiskirje

Liity postituslistallemme ja saa ensimmäisenä tiedot uusista tuotteista, vinkeistä ja erikoistarjouksista.

Palvelemme ainoastaan yrityksiä ja yhteisöjä. Tietojasi käytetään uutiskirjeiden ja markkinointiviestien lähettämiseen. Voit peruuttaa tilauksen milloin tahansa sähköpostin lopussa olevasta linkistä. Lisätietoja saat tietosuojaselosteestamme.

044 302 6304 myynti@av-lan.fi