Onko AV-ala niche?
31.07.2025

Onko AV-ala niche?
Mielestäni on. Neuvottelutilojen, Teams-huoneiden, auditorioiden ja muiden monimutkaisten tilojen suunnittelu, asennus ja ylläpito vaativat tiettyä osaamista järjestelmän toimivuuden kannalta. AV-alalla laitteiden ominaisuudet ja määrät vaihtelevat kovasti. Uutta teknologiaa tulee myös jatkuvasti ja tähän pitää kouluttautua.
Mitä tarkoittaa niche? "Niche" tarkoittaa tarkasti rajattua, erikoistunutta markkinaa tai alaa, jossa ei ole laajaa yleisöä, mutta jossa voi olla suuri kysyntä tietyille asiakkaille. Se on vastakohta massamarkkinalle.
Erikoistumista tarvitaan mm. AV-suunnittelussa, akustiikassa, valotekniikassa, esitysjärjestelmissä kuten esimerkiksi laitemerkkien puolelta Crestron tai Extron. Suunnitelmissa tarvitaan myös ymmärrystä rakennustekniikasta ja AV-järjestelmien eri vaihtoehdoista. Kaikkien osa-alueiden, aina kartoituksesta toteutukseen ja ylläpitoon tulee olla tasapainossa.
AV-alan erikoisosaajia ei ole Suomessa montaa. Voidaan puhua ehkä reilusta 20 osaavasta yrityksestä Suomessa. Yleensä isoilla rakennusliikkeilläkään ei ole omaa AV-osaamista, vaan nämä palvelut ulkoistetaan alan asiantuntijayrityksille.
Tilaajapohja on toisaalta taas laaja. Asiakaskuntaa ovat esimerkiksi yritykset, koulut, virastot, konferenssikeskukset ja muut vastaavat organisaatiot, jotka tarvitsevat syväosaavaa AV-kumppania. AV-Lan toimii tilaajapohjaltaan hyvin laajan asiakaskunnan kautta. Toimimme itse alihankkijoina mm. erilaisille suuremmille IT-taloille ja toisaalta käytämme myös laajasti itse alihankkijoita.
Kysyin tekoälyltä onko AV-alalla kilpailua ja vastaus oli: ”Kohtalainen kilpailutilanne mutta laatu ratkaisee”. On siis ihailtavaa, että tekoälykin osaa ottaa AV-alalla laadun huomioon, eikä pelkkää hintaa 😊!
Yhteenvetona AV-ala on niche, koska se vaatii tietynlaista syväosaamista, johtuen monista eri laitemerkeistä ja toiminnallisuuksista, jotka palvelevat asiakkaita parhaiten.
-Jani Kittilä