AV-tekniikka ilman ylläpitoa, kannattaako?
05.12.2024
![](https://www.av-lan.fi/media/tiedostot/av-yllapito.png)
AV-tekniikka ilman ylläpitoa, kannattaako?
Pienenä AV-tekniikka alan toimijana välillä mietityttää miksi yritykset eivät halua AV-järjestelmille ylläpitoa. Jos tietokoneen kytkee AV-järjestelmään ja näyttö tai tykki ei käynnistykään kuten pitäisi, niin olisiko siinä paikka AV-ylläpidolle?
Voi olla tai sitten on jälleen ne kuuluisat kolme eri vaihtoehtoa: 1) koitan itse ratkaista ongelman, 2) odotan että ongelma ratkeaa itsestään tai 3) olen ollut kaukaa fiksu ja ottanut AV-ylläpidon kattamaan ongelmatilanteen AV-tekniikan ympärille.
Monelle yhteistyökumppanille olen aina toisinaan todennut, että pilvipalveluiden myyminen olisi helpompaa kuin AV-tekniikan ylläpitojen myynti. Ehkä tämä johtuu siitä, että pilvipalveluita yritykset käyttävät enemmän ja tarvitsevat eri tavalla kuin AV-tekniikkaa. Suurin ja ehkä eniten tulee eteen yleisesti se, että miten takuuasiat hoidetaan.
Kun asiakas tilaa toimivan AV-järjestelmän, niin totta kai oletuksena on niin tilaajalla kuin AV-toimittajalla, että järjestelmä toimii moitteettomasti. Näin ei välttämättä aina valitettavasti tapahdu. PRO-AV tuotteissakin, onneksi aika harvoin on viallisia tuotteita. AV-tekniikka mielletään valitettavan useasti kuluttajapuolen tuotteeksi. Asiakas sanoo, että kodinkoneliikkeessäkin takuu toimii onsite (kotiin tehtynä). Yrityspuolella takuun hoitaa asiakas itse, ellei ole valmis maksamaan tästä palvelusta.
Kannattaako yrityspuolen AV-tekniikka toimitukseen ottaa ylläpito? Ei, jos haluat itse hoitaa takuuhuoltojen järjestämisen (laitteiden irrotus ja lähetys huoltoon sekä uudelleen asennus), laitteiden jatkuvien järjestelmäpäivitysten tekemisen (firmware), laitteiden testaamiset, uusien ominaisuuksien säätämiset ja kaikkien laitteiden testaaminen yhteensopiviksi päivitysten jälkeen.
Itselleni sattui taannoin hassusti erään AV-laitteen toimituksesta takuuseen. Näin se meni: kirjaudu valmistajan verkkoportaaliin rekisteröitymällä uudeksi käyttäjäksi, hae laitteen sarjanumerot laskulta tai tilaukselta, syötä tiedot portaaliin niin ettei punaisia palloja jää mihinkään kohtaan ja lopuksi vikakuvaus mahdollisimman tarkasti. Kun siten takuu käsiteltiin, niin tuli tilata nouto tuotteelle ja liitteeksi laittaa RMA-kaavake takuukäsittelyn mukaisesti. Se, mikä unohtui kertoa tässä, niin lisäksi laite tulisi irrottaa nykyisestä paikasta ja tulla uudelleen asentamaan, kun takuuhuolto on tehty.
Yrityspäättäjä saa siis AV-ylläpidolla jatkuvasti ajan tasalla olevan AV-järjestelmän, joissa kaikki osa-alueet toimivat. Asiakas voi itse keskittyä ydinliiketoimintaansa ja olla luottavainen siihen, että AV-tekniikka toimii niin kuin pitääkin.
Haluaisitko tehdä itse vai ulkoistaa AV-ylläpidon? Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille!
-Jani Kittilä