AV-toteutuksien hinnoittelu oikealla budjetilla
30.05.2025

AV-toteutuksien hinnoittelu oikealla budjetilla
AV-tekniikka lähenee yhä enemmän IT-tekniikkaa, joka tarkoittaa mm., että AV-laitteet tarvitsevat yhä useammin laitepäivityksiä toimiakseen oikealla tavalla. Jokainen, joka ymmärtää tämän, ymmärtää myös sen, että halvimmalla hinnalla saa vain ongelmia.
Ehkä Suomessa on nyt liikaa totuttu siihen, että otetaan huomioon vain kustannus mutta ei lopullista toimivaa käyttökokemusta. Ehkä voisi olla myös niin, että AV-hankinnan tekijällä on todellinen tarve, mutta ei ymmärretä myyjän tuomaa AV-alan terminologiaa ja esiteltävän kokonaisuuden hyötyjä käyttäjälle. Sitten kun pöydällä on kolme toisistaan kokonaan eriävää tarjousta, eli sisällöt näissä kokonaan erilaisia, hinnat ovat myös todella kaukana toisistaan. Tässä kohtaa, kun hankinnan tekijä ei ole AV-alan ammattilainen, niin halvimman tarjouksen tehnyt tekijä hyvin suurella todennäköisyydellä voittaa tarjouskilpailun.
Mutta saako käyttäjä aina halvimman ratkaisun perusteella toimivan AV-järjestelmän? Mielestäni kyllä ja ei. Kun tarjotussa järjestelmässä on asiakkaan toivomat ominaisuudet, esimerkiksi USB-C, yhden kaapelin neuvotteluhuoneratkaisu tai langaton esitys niin nämä voidaan tarjota lukemattomilla erilaisissa ratkaisuilla. USB-C halvimmat kaapelit maksavat muutaman euron, mutta näissä ei välttämättä ole latausta tai tarpeeksi USB-kaistaa, jolloin kuva/ääni alkavat pätkimään tai eivät toimi ollenkaan. Langattomaan esitykseen käy marketista ostettu langaton kuvansiirto muutamalla kympillä ja sitten kun näitä laitetaan 10 neuvottelutilaan, jotka ovat vierekkäin, niin toimiiko nämä? Voin kertoa, ei toimi.
Koska hyvin suurella todennäköisyydellä asiakkaalla on aina olemassa jonkinlainen budjetti AV-tekniikkaan varattuna, tämä olisi hyvä kertoa toimittajille heti ensimmäisessä kontaktissa. AV-tekniikkaa voidaan myydä hyvin monella eri tavalla ja hyvin erilaisilla AV-laitekokonaisuuksilla. Lisäksi myyjillä on oma osaaminen ja tietotaito myydä kokonaisuuksia, joten sekin on oma muuttuja tarjousten teossa.
Jotta käyttötarve ja budjetti ovat keskenään tasapainossa, AV-alan myyjien tulee tietää molemmat, jotta voivat tarjota oikealla hintaa oikeanlaisia AV-laitteita. Säästetyn euron voi maksaa tuplana huollossa ja ylläpidossa.
Koska tämä aihe on ollut myös kiinnostava myös laitevalmistajien puolelta, teen tähän kirjoitukseen jatkoa myöhemmin.
-Jani Kittilä